De ce sa înlocuim drojdia din pâine cu maia?

Acum cateva luni am primit putina maia si asa a inceput aventura mea in incercarea de a face paine sanatoasa, gustoasa, crescuta si pufoasa. Trebuie sa recunosc  ca procesul este mai anevoios decat ma asteptam si pana acum nu am reusit sa obtin o paine crescuta si frumoasa ca de revista (unul dintre motive este si ca folosesc cel putin 90% faina integrala), insa, indiferent de aspect, gustul a fost, de fiecare data, minunat.

Un alt motiv pentru care nici nu ma gandesc sa renunt la maia este multitudinea de beneficii si avantaje pe care le are pentru sanatatea noastra.

Maiaua este, practic, faina amestecata cu apa care fermeneaza un timp indelungat cu ajutorul unor bacterii numite Lactobacillus. Rezulta un amestec cu mai multe specii de drojdii, microorganisme, bacterii si fungi care traiesc in simbioza cu drojdiile si care dospeste painea.

Conform nutritionistului clinic, Raluca Schachter, “o faina fermentata corect contine 18 aminoacizi, carbohidrati complecsi, vitamine B, fier, zinc, seleniu si magneziu intr-o proportie optima pentru a fi asimilate.” In lungul proces al dospirii painii cu maia (poate varia intre 8 si 15 ore), tarata din faina este sparta, eliberand nutrientii in aluat, si acidul fitic este neutralizat (prin actiunea naturala a bacteriilor), permitand mineralelor din bobul de grau sa fie absorbite de organism.

Painea si alte produse cu maia sunt mai sanatoase si mai usor de digerat pentru ca:

  • Sunt in parte pre-digerate prin fermentatia naturală din procesul lent de dospire cu maia (care seamana mult cu procesele de digestie din organismul nostru) fiind mult mai compatibile cu noi;
  • Enzimele produse in timpul fermentatiei indeparteaza anumite bucati din molecula de gluten (exact cele care pot afecta sistemul imunitar), fiind mai usor tolerate de persoanele cu intoleranta la gluten;
  • Au un indice glicemic scazut putand fi consumate de cei care isi doresc o greutate echilibrata sau de diabetici;
  • Contin probiotice naturale esentiale pentru un sistem digestiv sanatos si pentru oprirea dezvoltarii candidei;
  • Mineralele, vitaminele si restul nutrientilor sunt absorbite corespunzator de organism deoarece acidul fitic (cel care inhiba mineralele si enzimele din cereale, nuci, seminte si boabe) este neutralizat.

Puteti gasi maia in comert, la persoane care deja fac paine cu maia sau o puteti porni voi de la zero (e important sa va documentati inainte de a incepe pentru a va asigura ca reusiti). Maiaua trebuie hranita periodic cu apa si faina.

Reteta mea de astazi este pentru un produs cu maia care mi-a iesit si care este extrem de gustos: focaccia.

Am amestecat 50g de maia, 370g apa, 20g miere, 500g faina integrala si 9g de sare intr-un castron de sticla pana am obtinut un aluat omogen pe care l-am acoperit cu o punga, l-am lasat la dospit 6 ore la temperatuta camerei si apoi vreo 12 ore in frigider (peste noapte).

A doua zi l-am intins intr-o tava unsa bine cu ulei de masline si l-am mai lasat 2 ore la crescut (pana s-a umplut de bule ). L-am condimentat cu oregano si sos de rosii si l-am copt in cuptorul incins bine aproximativ 30 de minute.

Calcul caloric per portie (100g):

Kcal: 263

Proteine: 8.8g

Lipide: 8.8g

Carbohidrati: 36.8g

Fibre: 3.8g

Sânziana Mițurca

Coach de Nutriție

Tell Us What You Think
0Like1Love0Haha0Wow0Sad0Angry