Examenele cu și fără mască

Orice examen devine un factor de stres serios pe măsură ce se apropie de forma lui finală.

  • Care ar fi părțile bune, avantajoase ale unui astfel de factor de stres?

Pregătirea momentului susținerii unui examen vine la pachet cu dezvoltarea unor atitudini în fața momentului desfășurării și anume o gândire pozitivă care poate fi chiar realistă, cum că va fi bine și va trece și acest obstacol, cultivarea autocontrolului, dezvoltarea unor abilități de a face față unui rezultat nedorit, întrevederea unor planuri de viitor.

  • Cu ce mijloace intervenim ca să facem față unui examen ?

+ ne folosim toate resursele pentru a duce la bun sfârșit ceea ce depinde de noi, adică să parcurgem materia de examen

+ nu ne suprasolicităm, suntem conștienți de propriile limite (de exemplu dacă știi că poți citi 30 pagini/zi, este fără folos să-ți propui să citești 50 de pagini/zi). Nu neglijăm somnul, dar nu intrăm în panică în cazul în care calitatea lui nu este aceiași ca în vremurile bune … acceptăm că este o perioadă altfel și că avem suficiente resurse pentru a-i face față.

+ ne facem un program de învățare /recapitulare pe care să-l respectăm, iar acest lucru ne oferă siguranța că vom parcurge/ recapitula toată materia și vom reduce din haosul mental care apare când învățăm sporadic sau în stilul maratonist.

+ fii conștient că vei avea emoții, dar propuneți ca aceste emoții să te ajute să te mobilizezi mai bine și să fii cea mai bună versiune a ta în ziua examenului

+ poți practica diferite tehnici de relaxare pe parcursul perioadei premergătoare examenului sau chiar în ziua examenului: plimbări în locuri cu peisaje care îți fac plăcere, meditație, muzică de relaxare …

+ „tipsuri” hazlii: consumul de ciocolată în timp ce înveți și chiar în ziua examenului te ajută să asimilezi mai multă informație (lecitina ar juca acest rol) și să te concentrezi mai bine; sublinierea notițelor cu diferite culori te ajută să reții mai ușor; ștergerea aplicațiilor sau programelor care te distrag de la învățat; răspunsurile scurte ”nu” la întrebările prietenilor legate de petreceri, filme, schimb de păreri  despre vremea de afară … etc.

Marele inconvenient … masca. Este inofensivă sau prezintă neajunsuri?

  • Purtarea măștii pe perioade mai lungi duce la scăderea capacității de concentrare și chiar la simptome de amețeală și confuzie. Există studii despre saturația oxigenului din sângele arterial, dar lotul ales pentru studiu este de persoane peste 30 de ani, deci este neconcludent pentru copii. Totuși nu putem rămâne inerți la acest aspect.
  • Pentru copiii care au diagnostice legate de aparatul respirator (bronșite, astm, etc), boli cardiace, purtarea timp îndelungat a măștii ar putea avea urmări.

Din păcate prevenția și implicit purtarea măștii a avut câștig de cauză în fața celor care hotărăsc modul de desfășurare a examenelor actuale. Nu contest necesitatea purtării măștii, dar mi se pare absolut necesar să avem în vedere vârsta copiilor care susțin aceste examene, nevoia de concentrare în timpul examenului și impactul produs de obligativitatea purtării măștilor.

Dr. Simona Simion

Medic Specialist Psihiatru

Tell Us What You Think
1Like0Love0Haha0Wow0Sad0Angry