Gustul copilăriei reinterpretat – orez cu lapte

Cremos, dulce si aromat, orezul cu lapte ma duce intotdeauna cu gandul la perioada copilariei cand mama imi pregatea acest desert delicios pe care il savuram in mijlocul patului.

Anii au trecut, laptele de vaca a devenit lapte de ovaz, zaharul – curmale, orezul – orez integral, dar gustul, senzatiile si scortisoara au ramas aceleasi. Mai mult chiar, desertul meu a castigat mult la capitolul beneficii pentru sanatate:

  • Laptele de ovaz este o sursa foarte buna de proteine si calciu, sarac in grasimi saturate, colesterol sau zahar. In plus, ne ajuta si sa ne mentinem silueta sau chiar sa slabim datorita continutului ridicat de fibre care cresc senzatia de satietate.
  • Tot fibrele sunt responsabile si de scaderea tensiunii arteriale, ameliorarea problemelor digestive si ameliorarea anumitor tipuri de cancer (in special in tractul digestiv).
  • Nici vitaminele sau mineralele nu lipsesc din aceasta bautura care poate inlocui cu succes laptele de origine animala, reprezentand o sursa de vitamine din complexul B, A, E, fier, potasiu si mangan, plus un antioxidant puternic: fitochimicale.
  • Orezul integral contine proteine (7g la 100g de orez) cu valoare biologica de 86% (ceea ce inseamna ca 86% din proteine sunt asimilate de organism), carbohidrati (mai exact amidon, celuloza si hemiceluloza), vitamine (E si complexul B), minerale (cupru, fier, fosfor, potasiu, seleniu, zinc), fibre si acizi grasi esentiali nesaturati. 
  • Majoritatea substantelor nutritive sunt depozitate in straturile superioare care sunt inlaturate in timpul prelucrarii si rafinarii, motiv pentru care orezul integral este net superior orezului alb. 
  • Reducerea aciditatii din sange si menţinerea densitatii osoase, datorata potasiului, scaderea colesterolului, prevenirea bolilor de inima, a diabetului, a bolilor de rinichi sau obezitatii sunt doar cateva dintre beneficiile orezului integral. 
  • Curmalele contin fructoza si glucoza, au un indice glicemic scăzut care nu are ca rezultat creșteri semnificative ale zahărului din sânge. In plus conţin si aproximativ 15 săruri minerale (mai ales fier, magneziu si seleniu), cumarină, vitaminele A, D şi cele din complexul B, protide, acid folic si fibre. Sunt usor de digerat iar zaharurile de buna calitate pe care acestea le contin se absorb lent la nivelul intestinului, regland glicemia si protejand pancreasul, au actiune antiinfectioasa, nutritiva, antianemica si revitalizanta.
  • Scortisoara contine antioxidanti, uleiuri volatile, calciu, magneziu, fier si fibre. Joaca un rol important in reglarea nivelului zaharului / glucozei din sange. De asemenea, incetineste procesul de golire a stomacului dupa fiecare masa, imbunatateste memoria si sporeste atentia, diminueaza tensiunile nervoase si vindeca migrenele, ajuta in lupta impotriva imbatranirii datorate stresului si reda stralucirea pielii obosite.

Reteta pentru orez integral cu lapte de ovaz, indulcit de curmale si aromatizat cu scortisoara.

Ingrediente:

1 cana de orez integral

200 ml de lapte de ovaz (sau orice alt lapte vegetal preferati)

6-8 curmale fara samburi (in fuctie de cat de dulce il vreti)

½ lingurita de scortisoara macinata

un praf de sare

Mod de preparare:

1. Hidratam orezul integral timp de 8-12 ore (eu l-am lasat peste noapte).

2. Fierbem orezul cu 3 cani de apa timp de 60 de minute (pana absoarbe toata apa).

3. Fierbem curmalele in laptele de ovaz timp de 2-3 minute, adaugam orezul si sarea si lasam totul la foc mic timp de 5-10 minute.

4. Oprim focul si adaugam scortisoara.

Tip: daca este procesata termic, scortisoara devine foarte amara.

Calcul caloric per portie (250g):

Kcal: 303

Proteine: 6g

Lipide: 1.9g

Carbohidrati: 67g

Fibre: 5.4g

Sânziana Mițurca

Coach de Nutriție

Tell Us What You Think
0Like1Love0Haha0Wow0Sad0Angry

0 Comment

Leave a comment