Importanța seleniului pentru sănătate

Zi de zi corpul nostru ne sustine si ne ajuta sa punem in aplicare aproape toate ideile care iau nastere in mintea noastra, fie ca este vorba de rutina zilnica, sport, dans, drumetii, salt cu parasuta sau ale asemenea indeletniciri.

Totusi, corpul nostru are nevoie, la randul lui, de ajutor din partea noastra  pentru a putea functiona la capacitatea lui maxima, un timp cat mai indelungat. Asadar, ar fi bine sa avem grija sa ii oferim zilnic un aport echilibrat de carbohidrati, proteine, grasimi, vitamine si minerale mancand cat mai variat si echilibrat. Primim ajutor si din partea naturii care a creat combinatii de nutrienti in aceleasi produse, inlesnindu-ne astfel sarcina.

Nucile braziliene sunt importante pentru sanatatea noastra deoarece contin o cantitate mare de seleniu, un micronutrient prezent in tesuturile din corpul uman, in special in muschii scheletici.

Seleniul are multe beneficii:

  • Contribuie la metabolismul hormonilor tiroidieni, regland functia glandei tiroide;
  • Actioneaza ca un antioxidant si reducere actiunea radicalilor liberi, luptand astfel impotriva procesului de imbatranire si sustinand sistemul imunitar;
  • Mentine elasticitatea tesuturilor, o caracteristica esentiala pentru o circulatie sangvina optima, in special la nivel hepatic;
  • Protejeaza ficatul, scade nivelul colesterolului LDL (cel rau) si creste HDL-ul (colesterolul bun);
  • Sustine sanatatea inimii si reduce posibilitatea unui infarct miocardic sau a unui accident vascular cerebral;
  • Contribuie la reducerea riscului de cancer datorita efectelor sale asupra repararii ADN-ului si asupra sistemelor endocrin si imunitar, precum si proprietatilor sale antioxidante;
  • Stimuleaza fertilitatea atat in cazul barbatilor, cat si a femeilor;
  • Are efect antiinflamator si reduce toxicitatea cauzata de metale grele (precum cadmiul, mercurul anorganic, metil mercurul sau taliul).

Doza zilnica recomandata de seleniu este de 55 µg pentru adulti si intre 20 µg si 40µg pentru copii, cantitate care poate fi obtinuta din 1 -2 nuci braziliene (alte surse de seleniu: semintele de floarea soarelui, de chia, orez brun fiert sau ciupercile).

Este important sa nu depasim cu mult sau constant doza recomandata deoarece consumul unor doze mari de seleniu poate fi toxic si chiar fatal. Semnele supradozarii cu seleniu sunt: caderea parului, ameteala, greata, varsaturile, inrosirea fetei, tremurul si durerile musculare.

Pe langa seleniu, nucile braziliene sunt o sursa foarte buna de proteine, grasimi (aproximativ 66% din continut), vitamine (B1, B2, C, E) si minerale (calciu, magneziu, potasiu, fosfor, sodiu, mangan).

Reteta de astazi este pentru branza de nuci braziliene:

Ingrediente:

100g nuci braziliene hidratate peste noapte

zeama de 1/2 lamaie

2-3 linguri de fulgi de drojdie inactiva (dupa gust – dau gustul specific branzei)

1 lingura ulei de masline

sare si piper (dupa gust)

75 – 100 ml de apa (pentru o compozitie omogena)

Mod de preparare:

1. Nucile hidratate si apa se mixeaza cu ajutorul unui blender pana obtineti o pasta fina.

2. Adaugati restul ingredientelor si continuati sa mixati pana aveti o compozitie omogena.

3. Puneti pasta obtinuta intr-un tifon si strangeti-o, formad un bot de branza.

4. Lasati la fermentat cel putin 8-9 ore cu un castron dedesubt unde se va scurge lichidul in exces.

Inainte de a manca branzica, lasati-o in frigider cel putin 1 ora.

Calcul caloric per portie (10g – asigura 78 µg seleniu ):

Kcal: 33

Proteine: 1g

Lipide: 3g

Carbohidrati: 0.9g

Fibre: 0.33g

Sânziana Mițurca

Coach de Nutriție

Tell Us What You Think
0Like1Love0Haha0Wow0Sad0Angry