Importanța somnului pentru o viață sănătoasă

Acum, ca “alergam” mai putin si petrecem mai mult timp cu noi insine, este un moment bun sa incepem sa ne cream obiceiuri sanatoase care sa ne ajute pe termen lung. Pe langa hrana si exercitii fizice, somnul joaca un rol esential in sustinerea starii noastre de bine.

Desi blamat mult timp ca o pierdere de timp, ultimele studii in domeniu au demonstrat ca un somn suficient si odihnitor ne protejeaza atat sanatatea mintala cat si pe cea fizica si ne creste calitatea vietii.

Repararea celulelor, a tesuturilor si intarirea sistemului imunitar sunt activitati pe care organismul le realizeaza in timpul somnului profund (REM), atunci cand activitatea din zona creierului este redusa si energia este transferata catre refacearea altor parti ale corpului. Pentru a ajunge in starea de somn profund, corpul nostru trece intai prin starea de somn usor (non-REM) cand temperatura scade si ritmul cardiac incetineste astfel pregatindu-ne pentru somnul profund. Este important sa ii dam timp corpului sa treaca prin aceste etape, motiv pentru care ar trebui sa ne asiguram intre 7 si 9 ore de somn pe noapte. Si spun noapte pentru ca si momentul in care dormim este important: hormonul somnului, melatonina, este eliberat de creier cand se intuneca.

Cand dormim bine avem:

  •  Imunitate puternica datorita careia organismul nostru se poate apara mai bine de infectii si raceli;
  •  O greutate sanatoasa si un risc mai mic de obezitate;
  •  O piele frumoasa cu mai putine semne ale trecerii timpului;
  • O putere de concentrare mai mare si ochi mai odihniti;
  • Un echilibru psihic bun cu mai putine sanse sa suferim de anxietate si depresie;
  • O memorie puternica deoarece, in timp ce dormim, creierul proceseaza si consolideaza experientele si informatiile acumulate in cursul unei zile. Un somn bun le va stoca si transforma in amintiri.
  • O inima sanatoasa cu artere sanatoase, fara calcifieri si cu un nivel normal al tensiunii arteriale.

E minunata senzatia ca o activitate relaxanta si placuta care nu ne solicita in nici un fel poate avea atatea efecte pozitive asupra noastra. Totusi, multe persoane au probleme serioase legate de somn. Iata cateva sfaturi simple care ar trebui sa va ajute sa adormiti mai usor:

  •  Incercati sa mergeti la culcare la aproximativ aceeasi ora in fiecare seara, preferabil inainte de ora 23:00.
  • Cu 1 ora inainte de culcare nu mai priviti ecrane luminoase (telefon, televizor, laptop). Incercati, in schimb, sa cititi o carte, ascultati o muzica relaxanta, faceti o baie calda la care adaugati uleiuri aromatice, beti un ceai, meditati sau practicati orice alta activitate pe care o considerati relaxanta.
  • Nu mancati sau nu beti alcool cu cel putin 3 ore inainte de a merge la culcare.
  • Faceti miscare zilnic, dar nu inainte de culcare ci cu cel putin 3 ore inainte.

Pe mine ma ajuta miscarea zilnica, un dus cald si relaxant, urmat de un ceai aromat din plante. Pe voi ce va ajuta sa adormiti?

Sânziana Mițurca

Coach de Nutriție

Tell Us What You Think
0Like1Love0Haha0Wow0Sad0Angry

0 Comment

Leave a comment