Planuri pentru industria auto?

Industria auto nu este o ramură semnificativă numai la nivelul județului Brașov, ci și la nivel național, aportul acesteia la PIB fiind de 14%. În ceea ce privește județul Brașov, din totalul de 178.744 de angajați, aproximativ o treime (58.854) sunt angajați în domeniul producției industriale. Dintre aceștia, o bună parte sunt angajați de diferitele filiale ale marilor companii furnizoare pentru industria auto.

Din păcate, la nivel mondial, industria auto se află într-un proces profund de redefinire de mai bine de doi ani.

Început cu atacurile din partea mișcărilor ecologiste în anii 2018-2019 și pusă la perete de mediul politic, care nu a înțeles să apere interesele acestei ramuri industriale esențiale pentru Uniunea Europeană, ca să nu mă refer numai la România, industria auto a început să prezinte un regres timid inițial, dar tot mai accentuat pe măsură ce evenimentele se derulau, iar echipele de management de top nu înțelegeau cum să gestioneze o astfel de criză de imagine.

Reacția a fost cea de supunere față de cerințele tot mai violente ale mediului eco-marxist și îndepărtarea de tehnologia tradițională a combustiei interne (ajunsă pe parcursul a mai bine de 100 de ani de cercetare și dezvoltare la maturitate, cu un nivel de consum și poluare redus) și orientarea către autovehiculele electrice, pentru care nu există nici tehnologia și nici rețelele de suport necesare.

Astfel, primele locuri de muncă au început să se piardă la marii producători auto și, implicit și la furnizorii acestora. Estimările din anul 2019 prevedeau pierderea unui număr total de 300.000 – 400.000 de locuri de muncă numai în Germania, până în anul 2030, ca urmare a măsurilor de „ecologizare” a industriei auto.

După care a apărut „pandemia” noului Coronavirus. Astfel, o industrie deja puternic afectată, a fost lovită încă o dată. În Germania, unul dintre principalii producători de autovehicule la nivel mondial, se vorbește deja despre un tsunami de falimente și proceduri de insolvență.

Furnizori tradiționali ai unor companii ca Damiler, BMW, Volkswagen și Porsche, precum BBS sau Veritas au anunțat deja intrarea în insolvență. Un număr de încă 120 de companii furnizoare din regiunea Germania, Austria, Elveția se află de asemenea în prag de insolvență, urmând ca un număr de 100.000 de angajați să rămână fără locuri de muncă.

Hildegard Muller, președinta Asociației Industriei Auto (VDA), declara că la momentul actual, la cinci luni după declanșarea pandemiei Coronavirus, producția de autoturisme din Germania a regresat până la nivelul avut în anul 1975.

Dată fiind această imagine dramatică a unei ramuri industriale și faptul că numeroși furnizori au întreprinderi de dimensiune medie și mare în zona Brașovului, se pune întrebarea: ce face administrația locală și ceentrală?

S-a interesat mediul politic de nevoile acestor importanți contribuabili? Știu măcar dacă se află în dificultate?

Zona Brașov-Cristian, care a cunoscut una dintre cele mai dinamice dezvoltări din ultimii ani, este aproape în totalitate dependentă de industria auto. Vorbim de asemenea despre Codlea, Ghimbav. Toate aceste administrații locale beneficiază de un aport semnificativ din partea acestor mari angajatori. Pe lângă aceasta, nivelul șomajului, de numai 1,9% din județul Brașov este menținut la un nivel atât de scăzut și de oferta de locuri de muncă a acestor multinaționale din domeniul auto.

A încercat mediul politic să formuleze o soluție de suport pentru acești agenți economici? Sau se folosește soluția tradițională: „Se descurcă fiecare cum poate.”?

Lipsa de viziune, centrarea pe principiul pâinii și circului riscă să trimită județul Brașov în abisul șomajului. Industria HORECA este deja la pământ, atât ca urmare a pandemiei, cât și a lipsei unor măsuri de susținere economică.

Prăbușirea producției industriale, mai ales cea a furnizorilor industriei auto, ar însemna însă pierderea tuturor eforturilor de dezvoltare din ultimii 20 de ani, aducând Brașovul înapoi la nivelul anilor 90.

Remus Rădoiu

Publisher

Tell Us What You Think
0Like0Love0Haha0Wow0Sad0Angry

0 Comment

Leave a comment