Turismul nu va mai fi niciodată la fel…

Am simțit pe propria-mi piele că ‘’timpul nu are timp’’ și mai ales nu ține cont de factorii externi imprevizibili cum ar fi aceasta pandemie care ne ține ocupați de 12 luni încoace și nici de stările emoționale pe care le experimentăm fiecare … timpul trece fie că observi sau nu, fie că ești prezent sau nu. Timpul nu te așteaptă ci își urmează cursul iar dacă la un moment dat te decizi să i te alături, te primește ca și când ai fost acolo mereu, te îmbrățișează cu aceeași pasiune cu care tu îl îmbrățișezi, ritmul devine fluid și armonios, ești în timp și odată cu acesta iar indiferent de ce se întâmplă în interior și în exterior, rămâi prezent.
A fost un an cu siguranță atipic, complex, solicitant dar mai ales un an ce a cerut deschidere spre adaptare la nou, ne-a fost pusă la grea încercare răbdarea sau poate că unii tocmai în această perioadă am dobândit-o! A fost anul restabilirii valorilor sau a consolidării acestora!
             Într-un fel anul 2020 a fost anul Învățăturii pentru Noul ce va urma.
Impactul noului virus se simte în orice domeniu ale vieții noastre dar și în toate sectoarele economiei mondiale. Evident turismul, una dintre cele mai afectate ramuri economice la nivel mondial, nu va mai fi niciodată la fel, puțin în viziunea mea. Încă de când a luat amploare pandemia, totul a fost într-o continuă schimbare, au existat o mulțime de articole despre modul în care s-au adaptat destinațiile și companiile aeriene la această situație fără precedent. Condițiile de călătorie au fost frecvent modificate iar starea de incertitudine predominantă – încă ne întrebăm când va deveni totul clar? Când vom putea călători fără restricții sau vom mai putea noi hoinări prin lume liber fără a fi luați în evidență?!
E drept, pe de altă parte și cu eforturi din partea hotelierilor acest an a fost unul bun pentru turismul intern, cel puțin așa ar părea. Turismul pe plan local încă va mai prima poate încă un an însă la un moment dat ne vom ști țara atât de mult încât cu entuziasm și visare vom aștepta să călătorim în afara ei!
                 Va fi un nou mod de a călători. Poate unul mai responsabil și cu răspundere. Oamenii vor cauta înainte de toate unicitate și asta este oferită ce ceea ce simt ei și au nevoie la acel moment, vor umbla după experiențe, după autenticitate, după simplu și profund,
Poate că majoritatea țărilor încă vor solicita dovada testului Covid negativ la frontieră sau poate că va fi obligatoriu acel pașaport Covid luat în calcul de Industria aeriană globală, pașaport ce va include informații despre test și vaccin însă dorința ‘’de a lua contact cu lumea largă‘’ nu va dispărea și nici nu va fi înlocuită ci doar ‘’revizuită’’.
Am citit zilele trecute despre o aplicație mobilă ce se dorește a fi dezvoltată de Asociația Internațională de Transport Aerian (IATA), această aplicație va include date despre vaccinare și informații doveditoare precum că pasagerul în cauză nu este infectat cu Sars_cov_2, mi se pare aproape un abuz, poate unul necesar însă cu siguranță ne vom adapta pentru că nici o bază de bază de date și nici un formular sau pașaport obligatoriu nu ne vor îngrădi libertatea, în schimb ne vor schimba viziunea și percepția asupra modului de a călători, accentual va fi pus pe calitate, tihnă și nu pe cantitate.
Peste tot în lume va avea întâietate curățenia și siguranța, fiecare unitate de cazare va pune accentul pe curățenie și se va încerca îmbunătățirea atmosferei de confort pentru turiști. 
Pentru a atrage turiști vor fi redefiniți termenii ospitalitate, confort și siguranță!
Probabil că ospitalitatea va fi mult mai în acord cu bunăvoința, confortul și siguranța cu igiena, protejarea și ’’atenția personalizată’’ acordată fiecărui turist în parte.
Adaptarea este anevoioasă, complexă dar indispensabilă pentru că Turismul nu va mai fi niciodată la fel! Și da, recuperarea industriei turismului este una foarte lentă iar impactul pandemiei asupra acestei ramuri a fost și este încă subestimat! Adevărul este dur și simplu în același timp: fără oameni, nu există călătorii, fără călătorii nu există turism! Iar noul coronavirus a lovit rău în libertatea de mișcare a oamenilor!
Persoanele cu care am interacționat în acestă perioadă simt o oarecare reticență în a călători dar pe de altă parte abia așteaptă să o facă! Având în vedere circumstanțele, reticența și nevoia de siguranță sunt normale însă nevoia lor de a merge în vacanțe, mă bucură nespus!
Chiar dacă majoritatea țărilor și-au deschis frontierele, din nevoia de siguranță oamenii acționează previzibil, își reduc factorii de risc, să spunem și preferă să călătorească pe plan intern deocamdată. Iar local turiștii aleg din ce în ce mai mult experiențele unice și autentice, preferă locațiile izolate în natura pitorească, preferă să se bucure de bucate deosebite, aleg să se simtă ‘’regali’’ în cele mai cochete conace și castele cu iz de ‘’odinioară‘’ sau să se răsfețe în cele mai luxoase centre Spa! Se pune accentul pe ‘’în armonie cu natura’’, produse organice, bio și mai ales pe echilibru dintre trup-minte-spirit.
Luxul fără a fi ostentativ devine o alternativă pentru respectul față de sine, oamenii nu vor mai căuta cele mai ieftine oferte ci cele mai potrivite pentru nevoile lor.
                  Se schimbă și modul de rezervare al unei vacanțe, dacă înainte de pandemie turiștii făceau booking pentru un sejur chiar și cu 6 luni mai devreme pentru a profita de reducerile de early booking, acum și de-acum înainte, pe fondul situației încă incerte la nivel Mondial, aceștia vor alege să cumpere vacanțele cu foarte puțin timp înainte de a călători.
Pe același fond, touroperatorii și unitățile de cazare își vor schimba modul de abordare al efectuării unei rezervări și vor garanta condiții flexibile, astfel:
– Se vor face rezervări cu un avans de 0 % iar la confirmarea acesteia se va percepe un avans foarte mic, aproximativ 10-15 %;- Majoritatea touroperatorilor garantează anularea gratuită cu 30 zile înainte de a pleca în vacantă, indiferent de motiv;

– Daca situația o va impune, touroperatorii vor restitui turistului banii în 7 zile!

Chiar și cu aceasta flexibilitate, adevărul este că nu se știe clar cum vor evolua lucrurile, ce se va întâmpla după apariția în masa a vaccinului, cat va mai dura pandemia, când se vor redeschide toate granițele pentru toată lumea și în ce condiții!?
Oamenii își doresc să călătorească însă nu în curând, poate un procent de 20-30% vor călători pe baza unui motiv bine întemeiat sau își vor asuma testarea sau carantinarea, alții 20%-30% sunt atât de temători încât probabil vor aștepta vaccinul pentru a-și face curaj să călătorească extern iar restul vor aștepta pur și simplu să vadă ce se va întâmpla pentru a lua o decizie! Sunt încă multe necunoscute și probabil că mulți dintre turiști preferă să evite să-și petreacă o eventuală vacanță departe de casă, oricât de tentantă și ofertantă ar părea atât destinația turistică cât și oferta, restricțiile sunt încă de actualitate, majoritatea atracțiilor și activităților sunt încă închise, în loc să fie o evadare relaxantă, ar fi una de ușoară alertă, mereu să ai grijă la distanțiere, mereu să ai grijă ca masca să fie poziționată corect pe față!
                   În acest moment cea mai mare parte a industriei se bazează pe economii care sunt deja limitate, pe împrumuturi, susținere financiară din partea statului și pe multă, multă speranță. Deși situația este aproape dramatică acum și cu multe locuri de muncă pierdute, călătoriile au nevoie de o reformă serioasă, Turismul are nevoie să devină durabil și sustenabil!        
                Adevărul este că devenise totul prea mult și prea rapid, călătoriile deveniseră un fel de goană după aur, de la unități de cazare, touroperatori și detailiști, diverse companii sau campanii de promovare turistică  și până la influenceri, vloggeri .. totul mergea, fără a conștientiza poate, în direcția unui marketing agresiv, destinațiile erau suprasolicitate și supraestimate la modul superficial, la un moment dat am avut senzația ciudată că turismul se face doar pentru imagine, pentru facebook și instagram iar bagajul de vacanță era făcut în funcție de ‘’outfit-ul’’ pe care doreai să-l afișezi pe ‘‘renumitele’‘ rețele de socializare!
Este real faptul că destinațiile lumii își au limitele propria iar acestea au fost depășite, impactul asupra mediului fiind de mari proporții. Categoric este nevoie de o reechilibrare, de o schimbare de percepție, de îmbunătățire a modului de călătorie. Este minunat ca oamenii să exploreze lumea-n lung și-n lat dar este necesar ca acets lucru să fie făcut într-un mod controlat, gestionat și responsabil.
Cred că multe destinații vor folosi această perioadă de restricții pentru a-și îmbunătăți și reformula politicile astfel încât pe viitor turismul sa fie viabil și rezistent în timp.

Destinații luate cu asalt de-a lungul timpului cum ar fi Veneția, Paris, Barcelona, Roma, Amsterdam probabil că vor adopta noi strategii pentru a construi un mediu de desfășurare turistică durabil în acord cu mediul și resursele naturale.
Mai cred că pe viitor, turismul își va extinde paleta de opțiuni, astfel încât Grecia să nu mai reprezinte doar insulele Creta, Rodos, Mykonos, Santorini, Italia să reprezinte mai mult decât Veneția sau Roma, Franța mai mult decât Paris, Anglia mai mult decât Londra, Islanda și altceva decât Reykjavik și Laguna Albastră sau Bali nu este singura insula din Indonezia la fel cum în Thailanda mai sunt și alte regiuni decât Pukhet, Krabi sau Pattaya. Există în lume de explorat și alte regiuni decât cele mai marketizate de-a lungul timpului!
Este posibil ca multe destinații să devină mai scumpe însă unele atracții turistice au nevoie de o ‘’ rarefiere ‘’ a vizitatorilor pentru a fi protejate sau pentru ca ecosistemul natural să se refacă. La rândul lor, oamenii au nevoie să-și adapteze criteriile și credințele de a-și alege vacanța
               Am citit pe net zilele trecute următoarea afirmație cu care rezonez fantastic: ‘’Dintre toate dorurile acestui an, dorul de călătorii este cu siguranță în top! ‘’
Spiritul uman este făcut să fie liber iar călătoriile sunt cel mai potrivit și cel mai plăcut mod de a ne scoate din barierele zonei de confort pentru a lua contact cu sinele contopindu-ne cu locul vizitat. Turismul reprezintă mai mult decât o industrie și chiar dacă reprezintă puțin peste 10% din PIB-ul la nivel Mondial după 2017, pentru evoluția și îmbogățirea spirituală a omului, călătoriile sunt de neînlocuit, explorarea fiind esența libertății spiritului uman!
Vă doresc tuturor Sărbători frumoase, împăcate și să explorați în ritm propriu pentru a vă elibera mintea și odihni trupul!

Mă poți găsi și aici.

Nela Loredana Dumitru

Antreprenoare în Turism

Tell Us What You Think
1Like2Love0Haha0Wow0Sad0Angry